חיילים (וצעירים) - מה שחברות הביטוח לא רוצות שתדעו!
בשנים האחרונות חברות הביטוח החלו לשווק ביטוח לצעירים שחיילים רבים משתמשים בו כי הוא זול יותר ומותאם למי שבקושי משתמש ברכב או נמצא בבית (כמו חיילים). הביטוח מותנה בשימוש באפליקציה.
שהאדם הרוכש את הביטוח (כלומר, המבוטח) משלם מראש סכום מסוים תמורת מספר קילומטרים שנמדדים באמצעות הפעלת אפליקציה בתחילת נסיעה. לפי חברת הביטוח - אם לא הפעלת את האפליקציה - הביטוח לא יהיה בתוקף. פעמים רבות חברות הביטוח מסרבות לשלם למבוטחים מהסיבה הזו.
הבעיה היא שלעיתים האפליקציה תלויה בדברים רבים - קליטה סלולרית או גישה לאינטרנט. כך למשל, מי שמשרת בבסיסים מרוחקים או חונה בחניון תת קרקעי (בבית, בקניון וכו'), יכול למצוא עצמו במצב שבו לא ניתן להפעיל את האפליקציה. בנוסף, בגלל שהאפליקציה מבוססת GPS, אז לא תמיד כל תזוזה של הרכב תיקלט כנסיעה.
אז מה אם קרתה תאונה בדיוק ברגעים האלו?
כך קרה לשני (שם בדוי), חיילת שבדיוק יצאה מחנייה ונכנסה ברכב אחר.
למרות שהפעילה את האפליקציה, תחילת הנסיעה לא נקלטה ולכן חברת הביטוח סירבה לטפל בעניין.
שני פנתה אל נדן - סיוע משפטי לחיילים בשירות חובה.
לטעמנו, מקום שבו מטרת האפליקציה היא למדוד מרחקים שממילא שולם עליהם על ביטוח מראש, העובדה שאפליקציה פעלה או לא פעלה צריכה להיות משמעותית בעיקר במצבים בהם הקילומטראז' ששולם עליו עמד להסתיים.
בנוסף, הצגנו לחברת הביטוח פסק דין במקרה דומה בו בית המשפט מבדיל בין מצב שבו מבוטח בכוונה לא הפעיל את האפליקציה ובין מצב שבו ייתכן שהאפליקציה לא פעלה בגלל טעות כנה או תקלה טכנית. בית המשפט באותו מקרה קבע כי חברת הביטוח צריכה לפצות.
במקרה של שני, לאור פנייתנו ועמדתנו המשפטית, חברת הביטוח הסכימה ליטול אחריות העניין בסופו של דבר וחסכה לשני עשרות אלפי שקלים.
המסקנה העיקרית - לא בהכרח לקבל את התשובה של חברת הביטוח במקרים כאלו כעובדה מוגמרת. כנראה שעוד יהיו פסקי דין רבים לכאן ולכאן בהקשר זה - לפעמים לטובת חברות הביטוח ולפעמים לטובת המבוטח, עד שבית המשפט העליון יכריע בסוגיה.
אבל בטוח שלא צריך לקבל את תשובת הביטוח (שיש לה אינטרס לא לשלם) כמובנת מאליה.
תודה רבה לעו"ד Dor Davidovitch ולמתנדבת רומי רוטמן על הטיפול המסור בתיק!
Comments